Wat is metadata en hoe gebruik je het op je website?
Door Elja Trum TipsMetadata is informatie die karakteristieken van bepaalde gegevens omschrijft. Extra informatie over een document bijvoorbeeld. Denk aan de auteur, de datum van schrijven en de gebruikte taal. Ook bij webpagina's wordt metadata gebruikt en zoekmachines zoals Google kunnen deze data gebruiken.
Kunnen, zeg ik, want het is niet altijd zo dat dit ook gedaan wordt. Aangezien metadata in principe niet met het blote oog zichtbaar is op een webpagina kan deze ook 'misbruikt' worden door ze vol te stoppen met irrelevante informatie in een poging hoger te scoren in zoekmachines.
Zo is de metadata 'keywords' waarin je kunt aangeven welke trefwoorden van toepassing zijn op een webpagina zo misbruikt dat Google er tegenwoordig helemaal niet meer naar kijkt en je hem net zo goed kunt weglaten.
Metadata die je moet gebruiken
Er zijn nog twee standaard metadata gegevens over gebleven die je niet mag vergeten in te vullen voor je webpagina. De ene is de title-tag waarin je de titel van je pagina kunt plaatsen. Deze metadata is niet helemaal verborgen; je ziet de title tekst terug in je browser-venster (of in het tabblad). De andere is de description-tag. Hierin kun je kort een samenvatting plaatsen die duidelijk maakt waar je pagina over gaat. De inhoud van de description-tag is niet zichtbaar op een webpagina (tenzij je in de code neust).
Beide tags worden door Google gebruikt, al bepaalt de zoekmachine zelf per zoekopdracht in hoeverre ze gebruikt worden of niet. Het is dus wel belangrijk dat je er voor zorgt dat op elke webpagina deze metadata goed ingevuld is.
Elke pagina zijn eigen unieke metadata
Net als dat elke pagina op je website zijn eigen inhoud heeft moet ook de metadata toegespitst zijn op specifiek die pagina. Je kunt je er dus niet makkelijk vanaf maken door op elke pagina van je site dezelfde title- en description-tag te gebruiken.
Ook is het belangrijk dat de metadata echt relevant is voor die betreffende pagina. Zorg er dus voor dat woorden die in de metadata staan ook terugkomen in de tekst die de pagina bevat. Je moet hierbij tevens op de lengte letten. Gebruik maximaal 70 karakters voor de title en maximaal 155 karakters voor de description-tag.
Door je informatie binnen deze lengte te passen zorg je er voor dat Google in de zoekresultaten ook netjes weergeven wordt. Google gebruikt namelijk vaak letterlijk je title- en description-tag in het zoekresultaat.
Mocht je een blog gebruiken waarbij Google ook een datum weergeeft in het zoekresultaat (zoals hierboven) dan gaan die karakters af van je 155 beschikbare karakters. Houd hier rekening mee!
Aanzetten tot een klik
Aangezien de metadata zo vaak letterlijk overgenomen wordt in het zoekresultaat kun je deze uitstekend inzetten om de zoeker aan te zetten tot een klik. Probeer dus in zowel de titel als de beschrijving verleidend te schrijven zodat zoekers nieuwsgierig worden naar je site en zekerheid krijgen dat jouw pagina zal bevatten wat ze zoeken.
Metadata instellen
Bij de meeste moderne content management systemen kun je de metadata bij het aanmaken van een pagina ook direct invullen en later nog aanpassen. Dit is de meest prettige methode om hier mee te werken. Anders heb je wellicht de hulp van je webbouwer nodig om de metadata per pagina goed in te stellen.
Uiteraard kun je met een Sitepro website ook op elke pagina de metadata aanpassen vanuit de beheeromgeving. Je krijgt hierbij zelfs een 'preview' te zien hoe het er in Google uit kan zien. Kun je hulp gebruiken met het instellen van jouw metadata, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!