Aan de slag met Google Analytics

Door Elja Trum Tips

Elke site eigenaar behaalt het liefst concrete resultaten met zijn website. Je wilt weten wat werkt, wat niet werkt en wat je als volgende stap kunt uitvoeren. De eerste stap voor meer inzicht is meten wat er gebeurd op je website. Dit kan gelukkig heel eenvoudig met behulp van Google Analytics.

Google Analytics aan je site toevoegen

Google biedt een gratis analyse tool voor je website die niet alleen zeer uitgebreid is, maar ook nog door de meerderheid van alle websites op het internet gebruikt wordt. Google Analytcis biedt je meer dan genoeg mogelijkheden om serieus met je site aan de slag te gaan.

De eerste stap is het aanmaken van een Google Analytics account. Dit is gratis en zo gebeurd. Als je al een Gmail e-mailadres hebt kun je dit account ook voor je Google Analytics account gebruiken. Je kunt dan ook direct jouw website als profiel aanmaken (zie hier voor meer informatie). Nadat je deze aangemaakt hebt krijg je de 'tracking code' die je op je site moet toevoegen in de HTML code.

Neem hiervoor contact op met je site beheerder of volg de instructies op deze pagina. Als je een Sitepro website hebt kun je via tabblad website en vervolgens menu item analytics jouw trackingcode eenvoudig en direct aan je site toevoegen.

Doelen instellen

Nadat je de code geïnstalleerd hebt zal het een paar uur duren voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn in je Google Analytics account. Zonder verder instellingen zul je nu binnen een paar dagen een aardig beeld kunnen krijgen van de hoeveelheid bezoekers en waar deze bezoekers vandaan komen. 

Het is echter slim om meer uit Google Analytics te halen door doelen in te stellen. Door een doel in te stellen zie je hoeveel bezoeken aan je website ook echt succesvol zijn. Wat 'succesvol' precies is kun je zelf bepalen bij het kiezen van je doelen. Logische doelen zijn bijvoorbeeld een aanmelding op je nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.

Hier kun je lezen hoe je een doel instelt binnen Google Analytics.

Je interne zoekfunctie meten

Als je website een eigen zoekfunctie heeft kun je met Google Ananlytics ook meten welke zoekwoorden hier gebruikt worden. Je zoekfunctie moet hier wel voor geschikt zijn (er moet een 'queryparameter' gebruikt worden), maar vaak is dit wel zo. 

De instelling voor het meten van de interne zoekfunctie van je website vind je in Google Analytics in je profiel. Ga naar beheerder, kies de property (site) waar je wilt meten en kies het gewenste profiel. Vervolgens kun je onder het tabblad profielinstellingen naar beneden scrollen waar je de gewenste instellingen kunt maken.

Instellingen voor zoekopdrachten

Dashboard inrichten

Binnen Google Analytics kun je dashboards aanmaken zodat je direct een overzicht kunt krijgen van alle metingen die jij belangrijk vind. Standaard zet Google al een aantal veel gebruikte metingen op je dashboard. Het is de moeite om hier even wat tijd in te stoppen zodat het dashboard in één oogopslag laat zien wat voor jou belangrijk is. 

Google Analytics dashboard

Experimenteer!

Er zijn erg veel mogelijkheden binnen Google Analytics. Het is zeker de moeite hier nog meer tijd in te stoppen. Doorzoek vooral de verschillende pagina's binnen Google Analytics om te zien wat je er allemaal uit kunt halen. 

Met bovenstaande basis kun je al een behoorlijk eind komen. In de toekomst zullen we nog aandacht besteden aan andere praktische tips voor hte gebruik van je Google Analytics account.

Kunnen wij je helpen?

Hulp nodig met het instellen van jouw Google Analytics account? We helpen je graag verder!
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.