Waarom je bezoekers niet welkom hoeft te heten
Door Elja Trum TipsHet is heel verleidelijk en bovendien erg gemakkelijk om je bezoekers letterlijk welkom te heten op de homepage van je website. Bijvoorbeeld met een zin als 'Welkom op de website van bedrijf X'. Het is echter niet bepaald de beste kennismaking voor je bezoekers en ze zullen zich er echt niet 'meer welkom' door voelen.
Je ziet het op ontzettend veel websites; die welkomstboodschap. Meestal skip je er als bezoeker ook gewoon snel overheen. Je gelooft immers wel dat je welkom bent, anders had de website wel achter een besloten login gezeten.
Als site eigenaar kun je deze ruimte beter gebruiken om de bezoeker te helpen om te vinden waarvoor hij op de website gekomen is. Dat kan een bezoeker pas echt waarderen; direct geholpen worden.
Welkom Google?
Ook Google hecht geen waarde aan een welkomstboodschap; het helpt Google niet om te bepalen waar je website over gaat. De kop van een pagina is één van de belangrijkere onderdelen waarmee Google bepaald waar je site over gaat. Als je hier 'welkom' in zet help je Google niet bepaald om te weten waarvoor bezoekers naar jouw website moeten komen.
Gebruik de header en je eerste alinea dus om relevante informatie voor zowel Google als je bezoeker (deze twee komen doorgaans overeen namelijk) te bieden.
Heb jij welkom op je homepage?
Dat is niet raar; miljoenen websites doen hetzelfde. Je kunt direct boven deze andere sites uit springen door vandaag nog je welkom te vervangen door iets nuttigs!