Meer omzet en bezoekers met een nieuwsbrief

Door Elja Trum Tips

Hebben de bezoekers van jouw website de mogelijkheid zich in te schrijven op een nieuwsbrief? Als je hier ontkennend op moet antwoorden dan mis je een prachtige mogelijkheid om je doelgroep rechtstreeks te kunnen bereiken.

Natuurlijk, een nieuwsbrief versturen kost tijd en het werkt het beste wanneer je dit regelmatig doet. Niet vreemd dus als je besloten hebt voorlopig nog niet aan een nieuwsbrief te beginnen. Een nieuwsbrief kan echter erg belangrijk voor je bedrijf zijn en ik leg graag uit waarom.

Wat is een nieuwsbrief?

Voor de duidelijkheid nog even kort wat ik met een nieuwsbrief bedoel. Ik doel namelijk op een digitale variant. Je plaatst een formulier op je website waar bezoekers zich eenvoudig in kunnen schrijven. Bij voorkeur hoeven ze echt alleen maar hun mailadres achter te laten. 

Nieuwsbrief

Bezoekers van je website kunnen zich zo volledig vrijwillig inschrijven op jouw nieuwsbrief en belanden zo op een verzendlijst. Eens in de zoveel tijd (bij voorkeur regelmatig) verstuur je een nieuwsbrief met interessante informatie aan iedereen op je verzendlijst. 

Een groep die graag van je hoort

Het mooie aan een nieuwsbrief is dat iedereen die erop staat graag van je hoort. Hoe prettig is het als tientallen, honderden of zelfs duizenden mensen zitten te wachten op wat jij te vertellen hebt. Een nieuwsbrief is de ideale manier om jouw boodschap over te brengen aan precies die mensen die graag jouw boodschap horen.

Je hebt gewoon toestemming gekregen om jouw producten of diensten actief te promoten. Natuurlijk moet je hier geen misbruik van maken wat je lezers kunnen zichzelf ook zo weer uitschrijven. Zorg daarom dat je met je nieuwsbrief echt waarde biedt en meer weggeeft dan dat je terug verlangt.

Het is gemakkelijker om iets te verkopen aan iemand die een band met je heeft (door de regelmatige nieuwsbrief) dan om iets te verkopen aan iemand die voor het eerst je website bezoekt.

Een vaste bron van site bezoekers

Elke keer als je een nieuwsvbrief verstuurd kun je bezoekers via de informatie in je nieuwsbrief terugleiden naar je website. Hierdoor kun je een vaste bron van bezoekers krijgen waarover jij de volledige controle hebt. Komen jouw bezoekers nu voornamelijk binnenvia Google? Wat gebeurt er op het moment dat Google je (om wat voor een reden dan ook) lager in de zoekresultaten plaatst?

Hetzelfde geldt voor een populaire website waaruit je veel bezoekers krijgt. Dit is leuk totdat de verwijzing van die website verdwijnt. Je hebt er immers totaal geen controle over. Jouw verzendlijst is van jou; je hebt zelf 100 procent controle over wanneer je het inzet.

Op mijn website Photofacts heb ik een nieuwsbrief waarop zo'n 11.000 geïntresseerden zich ingeschreven hebben. Elke dinsdag gaat mijn nieuwsbrief eruit en levert me dat die dag direct zo'n 3.000 extra bezoekers op mijn website op! Bijna 1/3 van de nieuwsbrieflezers neemt dus naar aanleiding van de nieuwsbrief even een kijkje op mijn website.

Photofacts nieuwsbrief pieken

Hulp nodig?

Vragen over het opzetten van een nieuwsbrief?
Wij helpen je graag! Neem gewoon even contact met ons op.

Heb je een Sitepro website? Alle Sitepro websites beschikken over een nieuwsbrief module die we voor je kunnen inschakelen. Neem contact met ons op om deze module ook op jouw site te activeren.