Hoe lang moet een tekst zijn voor Google

Door Elja Trum Tips

Wanneer je op je website iets verteld over een dienst of product wil je natuurlijk graag dat deze pagina goed geïndexeerd wordt door Google. Via die zoekmachine zullen immers veel bezoekers en potentiële klanten je website moeten vinden. Dan is het handig om te weten hoeveel tekst je moet schrijven om ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt.

Allereerst kan ik je vertellen dat Google nooit zelf een getal heeft genoemd. Er is dus geen vast aantal waar je zeker vanuit kunt gaan. Wel denken veel zoekmachine specialisten dat je zo'n 300 woorden nodig hebt om goed gevonden te kunnen worden. 

Het idee is dat Google circa 300 woorden nodig heeft om goed te kunnen bepalen waar je pagina over gaat. Google analyseert immers je pagina en moet deze vervolgens een plaatsje geven in de zoekresultaten. 

Echter, Google doet meer dan alleen kijken naar de inhoud van je site. Google zal het belangrijker vinden hoeveel er naar je pagina verwezen wordt door andere sites. Nog belangrijker vindt Google wie er naar je verwijst. Staat er een link naar je site op Nu.nl dan kent Google daar een hogere waarde aan, dan als ergens in een onbekend forum een linkje naar je site verstopt zit.

Om die reden kan een pagina met nog geen 50 woorden ook prima kan scoren binnen de zoekresultaten. Het is echter geen gek idee om toch die 300 woorden als richtlijn aan te houden. 

Schrijf niet voor Google

Een belangrijk punt om hierbij in het oog te houden is overigens dat je niet voor Google moet schrijven, maar voor je bezoekers. Dat geldt voor het gebruik van trefwoorden in je teksten, maar ook voor de lengte van je artikel. Maak je tekst zo lang als nodig is om de pagina nuttig te maken voor de bezoeker. Dan volgt de goede score in Google meestal 'vanzelf' wel.

Google heeft als hoofddoel kwalitatieve zoekresultaten weergeven aan haar gebruikers. Dagelijks zijn ze bezig om het algoritme te fine tunen op kwalitatieve factoren. Trucjes die nu misschien werken, kunnen over een paar maanden achterhaald zijn. Wanneer je zelf ook de kwaliteit voor je eigen website bezoekers waarborgt, zal dit op de lange termijn beloond worden. Ook door Google.

Let ook op de rest van de pagina

De lengte van de tekst is niet alleen belang om Google te laten bepalen waar de pagina over gaat. Google moet ook voldoende unieke tekst vinden om de ene van de andere pagina te onderscheiden. Soms hebben websites namelijk deels dezelfde teksten op elke pagina staan. Dan heb je voldoende unieke woorden op de pagina nodig om de pagina onderscheidend te maken van een andere pagina op je site.

Heb je bijvoorbeeld 200 woorden aan tekst in een pagina staan die op elke pagina op je website hetzelfde is? Dan is het slim om ook flink wat woorden te gebruiken om voldoende onderscheid te laten ontstaan. Een productomschrijving van 20 woorden zal voor Google reden zijn om te denken dat deze pagina feitelijk niet anders is dan alle andere pagina's op je site en dus zal de pagina niet opgenomen worden in de zoekresultaten.

Conclusie

Er is geen officiële regel voor het aantal woorden op een pagina. Of je pagina goed zal scoren is van veel meer factoren afhankelijk. Zorg er wel voor dat je pagina uniek is ten opzichte van andere pagina's op je website. Een goede richtlijn is minimaal 300 woorden, maar kijk vooral ook naar het doel van de pagina en de behoefte van de bezoeker. 

Ons advies is om de diverse richtlijnen in je achterhoofd te houden en er zeker rekening mee te houden. Bij twijfel kies je voor de kwaliteit van je website en de gebruikerservaring voor je bezoekers.