Hoe krijg je meer bezoekers naar je website
Door Elja Trum TipsStel dat je een feestje geeft. Je hebt alles goed geregeld; snacks en drank in huis, statafels besteld en een leuk bandje gevraagd. Alles staat klaar voor een gezellig avond, alleen... de bezoekers blijven weg. Een vervelende situatie, dat wil je bij je website ook voorkomen!
Veel tijd en moeite gestopt in een prachtige website, gezorgd voor leuke inhoud die voor veel bezoekers interessant zal zijn, maar weinig tot geen bezoekers. Gelukkig is er iets aan te doen, maar je moet er wel tijd en moeite instoppen. Wij geven je graag een aantal praktische tips.
Basis op orde
Zorg er allereerst voor dat je de basis op orde hebt. Je moet er voor zorgen dat je website goed vindbaar is in Google. Dat betekent dat je moet zorgen dat de techniek op orde is. Dat is de taak van het bedrijf dat de website gebouwd heeft. Ligt dit fundament er, dan kun je zelf zorgen voor interessante inhoud op je website die ook echt de moeite waard is voor mensen om te lezen.
Je begint natuurlijk met inhoud die echt relevant is; de diensten of producten die je aanbiedt, contactinformatie en informatie over jouw bedrijf. Heb je dat geregeld dan kun je zorgen voor inhoud die misschien wat minder relevant is ten opzichte van je bedrijf, maar interessanter voor je doelgroep.
Content in verschillende vormen
De inhoud (content) voor je website hoeft niet alleen geschreven tekst te zijn. Het is juist goed om allerlei vormen te gebruiken; tekst, video, audio, fotografie. Door informatie in verschillende vormen aan te bieden bereik je meer mensen.
Niet iedereen wil informatie op dezelfde manier tot zich nemen en sommige dingen lenen zich ook meer voor een andere vorm. Denk bijvoorbeeld aan een infographic; een mooi vormgegeven afbeelding met informatie op een heldere manier gestructeerd. In één oogopslag kun je in deze vorm veel statistische informatie overbrengen.
Of gebruik een video om je product te demonstreren. Door je video op Youtube te plaatsen (en vergeet ook zeker niet Vimeo en andere videoplatformen) kun je de video niet alleen makkelijk intergreren in je eigen site, ook mensen die op Youtube zoeken kunnen je video tegenkomen of komen er via de door Youtube aangeraden video's vanzelf op terecht.
Meng je in een community
Heb je interessante informatie op je website die het bezoeken echt waard is? Dan is het tijd om die content op subtiele wijze onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Voor een goede start kun je op zoek naar een community op internet waar jouw doelgroep zich bevindt. Dat kan bijvoorbeeld een weblog of forum zijn over een onderwerp dat jouw doelgroep interesseert.
Verkoop je bijvoorbeeld fototassen dan kun je jezelf aanmelden bij fora over fotografie en op zoek gaan naar weblogs over fotografie. Op een forum kun je een account aanmaken en je zo mengen in de gemeenschap die zich daar bevindt.
Natuurlijk ga je niet op elk bericht reageren met reclame voor jouw eigen fototassen. Dat zal niemand op prijs stellen. Reageer in plaats daarvan gewoon serieus op vragen die er zijn van anderen waar je een goed antwoord op weet. Dat hoeft uiteraard niet alleen over fototassen te gaan.
Vaak mag je (lees de voorwaarden van het specifieke forum) in je handtekening (signature) onder aan elk bericht verwijzen naar je eigen website. Zo komt er onder al je hulpzame berichten een linkje naar je eigen website. Elke verwijzing naar jouw site is al gunstig voor Google, maar ook levert het je rechtstreeks bezoekers op van geïnteresseerde forabezoekers.
Op een weblog werkt het vergelijkbaar; reageer serieus op de berichten. Vaak kun je ook bij een weblog een doorverwijzing naar je website krijgen bij elke reactie.
Start een weblog
Uiteraard kun je ook zelf een gemeenschap starten voor je doelgroep. Bijvoorbeeld door een weblog toe te voegen aan je website. Op je weblog schrijf je met regelmaat berichten gericht op je doelgroep. Bedenk met welke vragen zij zouden lopen en schrijf daar een blog over waarin de vraag beantwoord wordt.
Het hoeft niet heel moeilijk te zijn en met 1 a 2 uurtjes per week kun je al een heel eind komen. Ben je zelf niet zo'n goede schrijver dan kun je hier uiteraard ook iemand voor inhuren.
Het starten van een forum kan ook werken, maar in de praktijk zijn fora niet meer zo populair als ze ooit waren. De kans op veel nuttige verwijzen links (en daarmee meer bezoekers) is groter met een interessant weblog.
Aan de slag met social media
Nadat je een nieuw artikel geschreven hebt op je weblog hoop je dat deze populair wordt op social media. Hieruit kun je namelijk al snel honderden bezoekers krijgen. Mensen moeten echter wel jouw artikel tegen kunnen komen en dat kun je een handje helpen door je artikelen zelf al op de verschillende populaire kanalen te plaatsen.
Maak dus accounts aan op Facebook, Twitter, Pinterest en Linkedin. Ook andere netwerken kunnen in aanmerking komen, maar zoek hierbij vooral naar netwerken waar jouw doelgroep op actief is. Op internet zijn diverse diensten (zoals bijvoorbeeld Twitterfeed) die automatisch de berichten uit jouw RSS feed doorplaatst op je social media accounts.
Dit kun je ook handmatig doen. Dat maakt het wel wat persoonlijker, maar het levert je ook een boel extra werk op. Zorg er ook voor dat bezoekers op jouw weblog je berichten ook gemakkelijk weer met hun netwerk kunnen delen.
Geef iets cadeau
Een goede manier om veel bezoekers op je website te krijgen is door iets cadeau te geven. Dat kan iets fysieks zijn, maar dat kost al snel veel geld. Een alternatief is bijvoorbeeld het aanbieden van een digitaal product, zoals een eBook.
Ook hier is het natuurlijk weer mogelijk om het schrijven en opmaken van het eBook uit handen te geven. Het is niet nodig om een eBook van honderden pagina's aan te bieden. Met een gratis eBook van een pagina of twintig met nuttige informatie bied je ook al een mooi product aan.
Laat mensen op je site het eBook gratis downloaden. Je kunt hier zelf ook extra waarde uit halen door bijvoorbeeld een e-mailadres te vragen in ruil voor het eBook. Je kunt deze persoon dan later nogmaals benaderen en wellicht een aanvullende dienst verkopen.
Een alternatief is om te laten betalen met een tweet of like. Om het product te ontvangen moet de geïntresseerde dan op zijn sociale netwerk laten weten dat hij jouw product gratis heeft gedownload. Dit levert je waarschijnlijk veel extra bezoekers op van anderen die ook interesse hebben in het gratis product.
Wees creatief!
Dit zijn slechts een paar voorbeelden om meer bezoekers naar je website te krijgen. Met een beetje creativiteit zorg je er voor dat je website goed bezocht wordt en dat je zo mensen (vaak indirect) informeert over jouw producten of diensten.
Hulp nodig om meer bezoekers naar je website te krijgen? Neem contact met ons op en we kijken hoe we er samen met jou voor kunnen zorgen dat je website goed bezocht wordt.